27 Ağustos 2025 Çarşamba

ÖĞRENME BİR KÜLTÜR İŞİ

 📖 5. Bölüm: Ailede ve Toplumda Öğrenme Kültürü

Öğrenme, bireysel bir çabanın ötesinde, toplumsal bir atmosferde gelişir. Bu atmosferin en güçlü çekirdeği ise ailedir. Ailede başlayan öğrenme alışkanlığı, bireyin hayat boyu sürecek öğrenme yolculuğunu şekillendirir. Öğrenmenin sevdirildiği evlerde, düşüncenin filiz verdiği toplumlarda ilerleme kaçınılmazdır.

👨‍👩‍👧‍👦 Aile, İlk Eğitim Ocağıdır

Bir çocuk ilk sözlerini annesinden, ilk davranışlarını babasından öğrenir. Anne-baba neyle meşgulse, çocuk da ona yönelir. Eğer evde kitap okunuyorsa, soru soruluyorsa, merak teşvik ediliyorsa, çocuk da doğal olarak öğrenmeye açık bir birey olur.

Bediüzzaman bu konuda şöyle der:

“Ailedeki terbiye, milletin ruhudur.”

Bu ifade, öğrenmenin ve eğitimin sadece okullarda değil; evin içinde, gündelik hayatın içinde de şekillendiğini ortaya koyar.

🏫 Okul ve Aile Birlikte Hareket Etmelidir

Eğitim sadece okulda öğretmenlerin görevi değildir. Okul ve aile iş birliği içinde çalışmalıdır. Aksi hâlde çocuk okulda öğrendiğini evde çürütebilir, evde öğrendiğini okulda sorgulatabilir. Öğrenme kültürü ancak tutarlı bir eğitim iklimiyle inşa edilir.

Peygamber Efendimiz (s.a.v.) buyurur:

“Hepiniz çobansınız ve hepiniz sürünüzden sorumlusunuz.”
(Buhârî, Ahkâm, 1)

Anne baba, sadece geçimden değil, evlatlarının zihinsel ve manevî gelişiminden de sorumludur. Çocuklarını ilme, araştırmaya, ahlâka ve hakikate yönlendirmek, en kıymetli mirastır.

🧱 Toplumsal Öğrenme Kültürü

Toplumun genelinde öğrenmeye değer verilmediği bir ortamda bireyler de zamanla öğrenmeye ilgisiz hale gelir. Bu nedenle camide, kahvede, iş yerinde, komşulukta öğrenmeye açık bir iklimin oluşması gerekir. Her birey öğrendiğini paylaşmalı, bilgiyi saklayan değil, yayan bir bilinç taşımalıdır.

🌿 Gönül Notu:

“Ailede öğrenme bir tohumdur, toplumda çiçek açar. Bilgiyle beslenen evler, ışıkla dolan sokaklara dönüşür.”

📖 6. Bölüm: Öğrenmenin Manevî Boyutu

Öğrenme yalnızca bilgi biriktirme süreci değildir; insanın ruhunu olgunlaştırma, kalbini besleme, ahlâkını güzelleştirme yolculuğudur. Gerçek manada öğrenme, kişiyi Allah’a daha yakın kılmalı, hakikat arayışında derinleştirmelidir.

İlim, insanın Rabbini daha iyi tanıması, yaratılış amacını kavraması ve ahiret yolculuğuna hazırlanması için bir araçtır. Bu yönüyle öğrenme, sadece zihinsel değil, manevî bir ibadettir.

🕌 İlmin Hedefi: Marifetullah

Kur’ân-ı Kerîm’de pek çok ayet, öğrenmenin insanı iman ve tefekküre ulaştırması gerektiğini vurgular:

“Allah’tan kulları içinde ancak âlimler (gerçek anlamda) korkar.”
(Fâtır Suresi, 28)

Bu ayette “ilim”, sadece bilgi sahibi olmak değil; Allah’ı tanımaya ve O’ndan hakkıyla sakınmaya vesile olan bir derinliktir. Gerçek alim, bilgisinin ağırlığını taşıyandır.

📿 Peygamberimiz (s.a.v.) ve Manevî Eğitim

Peygamber Efendimiz (s.a.v.), ilmin amelle birleşmesini isterdi. Çünkü ilim, eğer kalbe ulaşmazsa, nefsin kibirli bir oyuncağı haline gelir. Nitekim buyurmuştur:

“Allah’ım! Fayda vermeyen ilimden sana sığınırım.”
(Müslim, Zikir, 73)

Bu dua, öğrenmenin amacını berrak şekilde gösterir: Sadece bilmek değil, bilineni yaşamak…

🕯️ Bediüzzaman’ın Tespiti

Bediüzzaman, ilmin manevî boyutuna özel önem verir. Onun eserlerinde sıkça geçen “marifet”, “imanî ilim”, “tefekkür” gibi kavramlar; bilginin kalple buluştuğu noktaları gösterir:

“İman ilim ile olur; ilim de marifetle kıymet bulur. İlim, Allah için olursa nurdur; nefis için olursa gururdur.”

Bu bakış açısına göre ilim, insanı kibrin değil, kulluğun eşiğine götürmelidir. Kalpsiz bilgi, ne insanı aydınlatır ne de toplumu.

🔄 İlmin Amelle Bütünleşmesi

Öğrenilen bir hakikatin hayata yansımaması, manevî açıdan bir eksikliktir. Öğrenmek, sadece zihni genişletmek değil; niyeti, ahlâkı ve davranışı da dönüştürmektir. Gerçek bir öğrenen, hem Rabbine karşı sorumlu, hem insanlara karşı faydalı biridir.

🌿 Gönül Notu:

“İlim, kalbe inmeyince yük olur; kalple buluşunca nur olur. Öğrenmek; başla değil, gönülle olur.”




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder