7 Şubat 2021 Pazar

RUH NEDİR ?

 RUH NEDİR ?         Ruh hakkında, Risale-i Nurun muhtelif yerlerinde değişik tanımlar yapılmaktadır. 29. Sözde yapılan aşağıda ki tanım meselenin özünü açıklamak açısından mühim bir tanımdır:

“Ruh; zîhayat, zîşuur, nurânî, vücud-u haricî giydirilmiş, câmi’, hakikattar, külliyet kesb etmeye müstaid bir kanun-u emrîdir.”

17. Lem’a’da ise dolaylı bir tanım yapılmıştır:

“Hayvâniyetten çık, cismâniyeti bırak, kalb ve ruhun derece-i hayatına gir. Tevehhüm ettiğin geniş dünyadan daha geniş bir daire-i hayat, bir âlem-i nur bulursun. İşte o âlemin anahtarı, marifetullah ve vahdâniyet sırlarını ifade eden Lâ ilâhe illâllah kelime-i kudsiyesiyle kalbi söylettirmek, ruhu işlettirmektir.”

Bu iki tanımı istinat noktası kabul ederek ruh hakkında bazı açıklamalarda bulunalım:

“ Lâ ilâhe illâllah kelime-i kudsiyesiyle kalbi söylettirmek, ruhu işlettirmektir” cümlesindeki “ruhu işlettirmektir” tabirinden yola çıkarak ruh hakkında şöyle bir tanım yapılabilir:

Ruh bir işletim sistemi misalinde benzer.

Nasıl ki, bir bilgisayarın ruhu hükmünde olan Windows ve Linux gibi işletim sitemleri var ise ve bu işletim sistemleri o bilgisayarda yüzlerce iş ve fonksiyonu yerine getiriyor ise; benzer bir tarzda bir bilgisayara benzeyen şu vücut makinesinin de işletilmesinde “ruh denilen işletim sistemi vazife görmektedir” dense akla yakın bir misal olur.

Daha doğrusu, ruh ilahi bir işletim sistemdir.

Nasıl ki, Windows ve Linux gibi işletim sistemleri arkasında çalışan zeka ve zekaların yetenek ve kabiliyetlerine istinat ederek onların ilmini, iradesini, tercih kabiliyetini, güç ve kuvvetini gösteriyor ise; benzer şekilde ruh denilen ilahi program ve işletim sistemi de Yaratıcısının ilmini, iradesini, kudretini ve diğer isim ve sıfatlarını ve şuunatını gösterir.

Bu nedenle ruh, ilahi bir işletim sistemi olarak akıl almaz derecede harika, akıl almaz derecede yetenekli ve çok fonksiyonludur. Zira ruh Kainat Yaratıcısı olan Allah’ın işletim sistemi misalinde ve harika bir programı hükmündedir.Ruh hakkında, Risale-i Nurun muhtelif yerlerinde değişik tanımlar yapılmaktadır. 29. Sözde yapılan aşağıdaki tanım meselenin özünü açıklamak açısından mühim bir tanımdır:

“Ruh; zîhayat, zîşuur, nurânî, vücud-u haricî giydirilmiş, câmi’, hakikattar, külliyet kesb etmeye müstaid bir kanun-u emrîdir.”


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder